La crisi del coronavirus ha entrat, sembla que per quedar-se i amb un gran impacte econòmic i social els pròxims mesos. La pandèmia és primer de tot una emergència mèdica, però també un daltabaix econòmic perquè les empreses les formen abans que res persones. Demostrat aquests dies més que mai. La comunicació, una vegada més, al centre de tot.

Les corporacions executen des de casa, però la marca no pot quedar amagada durant setmanes, i menys mesos. Ha de seguir present al mercat, oferint serveis als clients o apropant-se a possibles nous clients. Com comunicar durant aquesta època incerta, doncs? Com realitzar màrqueting durant el COVID-19? És pertinent incloure missatges sobre la pandèmia des de la comunicació corporativa? La resposta és sí.

Tot i que una pandèmia global no estava entre els plans de crisi de comunicació, els departaments de comunicació de grans multinacionals, les mitjanes i petites empreses, i per descomptat els emprenedors, han d’adaptar les seves estratègies de comunicació durant el COVID-19. En alguns casos amb grans esforços d’improvisació per adequar els seus plans de màrqueting i el discurs corporatiu. Un esforç colossal, sí. Però no una cosa negativa. Com fer-ho?


Al costat de les persones

Si estàs llegint aquest article sobre comunicació i COVID-19 potser és perquè la pandèmia global afecta la rutina del teu negoci, dels teus clients i dels teus treballadors. Primer punt: en temps de coronavirus és moment d’estar a prop de les persones.

I tot i que la situació és nova i complicadíssima, tota informació de valor de la marca serà ben rebuda. Informació de context, informativa, però també de servei. Primer missatge: la marca existeix, l’empresa segueix al costat dels seus clients. Tot i això, el repte és aportar contingut de valor sobre què pot aportar la teva empresa als clients durant el COVID-19. Transparència, rapidesa, empatia, i comunicar…


Serveis de l’empresa

Com afecta el coronavirus al negoci i per tant als clients? Com es farà la comunicació, mitjançant e-mail o telèfon? S’han aplicat canvis d’atenció horària? L’empresa s’ha sumat al teletreball? Es suspenen els serveis o comandes? Fins i tot si el negoci s’ha vist forçat al tancament temporal, cal seguir comunicant.

Informació de valor
Les empreses no han de replicar les informacions de mitjans sobre l’evolució del virus, però puntualment es pot compartir informació rellevant sobre el COVID-19. Fins i tot compartir una publicació rellevant i si pot ser pròxima a la marca. Si encaixa amb la filosofia corporativa, segurament també interessarà als teus clients. Les xarxes socials i el blog tenen un paper bàsic, i el contingut ha d’estar molt contrastat en una època de màxima sensibilitat mèdica i econòmica. Una estratègia simple i eficaç és crear continguts que desmenteixin desinformacions col·lectives o bé crear continguts gràfics amb dades del coronavirus.


L’empresa per dins

Tranquil·litat i transparència cap a la comunitat de la marca. Els moments de crisi poden ser una bona oportunitat per mostrar la filosofia corporativa d’una empresa. Des de mostrar la protecció mèdica dels treballadors fins a explicar per exemple estratègies d’organització amb el teletreball.

Si l’empresa està tancada temporalment, fins i tot es pot parlar sobre com s’està gestionant el futur de l’empresa, les ofertes que vindran i per suposat connectar amb la teva comunitat: com estan vivint la crisi? El màrqueting durant el coronavirus ha de ser més humà que mai, amb un to especialment proper i empàtic. Tan directe i en primera persona com, per exemple, videomissatges de responsables o direcció.


Ofertes, sí o no?

Pot semblar un tema delicat enmig de tanta dificultat social. Però si l’oferta és bona (des d’un primer mes gratis, descompte a llarg termini, o un producte de compra única amb un gran descompte) és beneficiós llançar-la a través d’una newsletter i les xarxes socials: els clients veuran que l’empresa fa un descompte amb sacrifici, igual que ells han de prendre decisions de consum difícils davant de tanta incertesa.

Pot ser que en plena crisi l’empresa no es pugui ni permetre llançar grans ofertes. La comunicació pot servir per crear expectativa sobre futures accions: fer saber als clients que, quan passi el COVID-19, els productes o serveis estaran a punt i als millors preus.
Les fórmules comunicatives durant la pandèmia no són noves. Els continguts sí. El to, molt cuidat. Perquè si l’antídot per guanyar al COVID-19 és quedar-se a casa, des de les empreses és mantenir empleats i clients informats i tranquils. I encara que visquem setmanes amb canvis diaris, els millors plans de crisis de comunicació han d’estar al servei de les persones.


I tu, com gestiones la comunicació de la teva marca en plena crisi COVID-19? Et puc ajudar

També et pot interessar: