Avui és el Dia Internacional de la Creativitat i la Innovació, i de contingut creatiu no en falta des de fa més d’un mes. La crisi del Coronavirus ha despertat emergència social i superar necessitats personals, però també ha despertat la creativitat com a píndola d’energia diària. Des de casa, des de les empreses, des de primera línia pandèmica… La creativitat creix com mai entre la població, i també especialment des de la comunicació de marca.

 

La COVID-19 va arribar sense avisar, el mal es va estendre ràpidament i a tot el món. Ningú se’n salva. La societat de seguida es va posar en marxa per fer-hi front. I mentre molts salven vides, investiguen a contrarellotge o gestionen, gairebé tota la població viu confinada a casa.

Comença una nova vida, on la creativitat ha trobat un terreny molt prolífic des de l’aïllament. Cadascú a escala personal, des de fora de casa per fer arribar la informació i la gestió institucional de la crisi, des de la paràlisi econòmica a la reinvenció d’alguns negocis… tot necessita ser comunicat i estar més connectat que mai. En aquest context, la comunicació és el fil conductor de solidaritat, visibilitat, venda, servei, refugi emocional i emergència.

 

Aïllament i creativitat personal

Des de casa vivim temps incerts i angoixants, les persones s’han hagut d’adaptar i algunes busquen respostes que no arriben. Les rutines estan totes girades i d’un dia per l’altre ens hem vist obligats a renunciar al contacte físic més enllà de quatre parets. Ara casa nostra és oficina, escola i oci. Sense avisar, i no amb els mateixos recursos per a tothom. Muntanya russa d’emocions. Estrès.

Així les coses, la gent renuncia a l’aïllament emocional i necessita seguir connectada per buscar respostes, per saber què ha de fer, per connectar-se amb els seus, formant-se o simplement per distreure’s. Entre tanta connexió les persones cada dia creen un munt de continguts creatius amb objectius i formats diferents. Webinars, vídeo connexions, muntatges fotogràfics, challenges al Tik Tok, life sotries a Instagram… Tothom busca, crea i comparteix. I ja es parla dels ‘home influencers’. Tots hem despertat la creativitat, i alguns han creat un nou influencer des de casa amb continguts d’èxit.

 

Recórrer a l’art

En definitiva, l’absència de comunicació cara a cara durant la quarantena es reemplaça cada dia per noves i experiències comunicatives atractives. Instagram, Youtube i Tik Tok bullen. D’altra banda la creativitat també ha servit per reivindicar des de valors fins a professions molt perjudicades econòmicament a causa de la pandèmia. Però sempre des d’un contingut creatiu i amb l’objectiu d’entretenir. És el cas dels artistes, i especialment dels músics. La Symphonie confinée ‘La tendresse’ impulsada a França pel músic Valentin Vander és un dels meus preferits. Poètica confinada, creativitat individual des de casa, desbordada i utilitzada a més per recollir fons per la lluita contra la COVID-19.

 

Comunicació de marca i creativitat

Un món a part és la creativitat des de les marques. La comunicació de marca ara necessita ser més eficient que mai i posar l’accent en la qualitat del producte i servei per ajudar a les persones, sense obviar els problemes mèdics, econòmics i emocionals de les persones a causa del confinament. Han passat i estan passant moltes coses. Fins ara, per exemple:

  • Missatge empàtic. Les marques volen arribar amb un missatge empàtic als clients i a la societat en general.
  • Més humanes? No sabem si s’han tornat més ‘humanes’, però moltes intenten alleugerir el confinament de les persones i dels seus propis treballadors a través d’una comunicació molt creativa.
  • Xarxes socials. La majoria d’empreses, emprenedors… s’han llançat als braços de la comunicació digital i sobretot a escoltar al que diu el seu interlocutor: orelles molt més obertes a les xarxes socials!
  • Canals i continguts. La creativitat va des dels formats fins als copys dels missatges, o a provocar una acció d’engagement i de venda final.
  • Storydoing. Es passa de l’storytelling a l’storydoing. Les marques han decidit passar a l’acció des de la comunicació, involucrar-se en la lluita contra el coronavirus explicant històries però també propiciant accions concretes d’ajuda a la lluita contra la pandèmia. Quan SEAT es bolca en la fabricació de respiradors a la seva planta de Martorell, per exemple, la millor forma d’explicar-ho és amb un vídeo entrant a la planta de producció i parlant els treballadors en primera persona. La creativitat és una vegada més l’ADN d’aquesta marca, la fabricació en sèrie, però el resultat és impactant i va ser un puntal perquè altres empreses se sumessin a la producció contra la COVID-19: màscares, bates, respiradors…
  • Al costat de la societat. Pot ser que les marques no tinguin la fórmula màgica, però sí que poden cuidar les persones i especialment als professionals que estan a primera línia de la pandèmia. La campanya Dove és de les més ben trobades. Ni paraules, calen. Persones reals i ‘real beauty’, un producte de bellesa al servei de l’atenció als qui més ho necessiten cada dia; també una fotografia de la crisi.

 

 

Oportunitat pels creatius gràfics

Finalment, la nova situació està sent també una oportunitat pels professionals creatius, especialment els gràfics. Dissenyadors, il·lustradors, pintors… aprofiten el temps confinat per donar ales a la creativitat i fer-se més visibles. La solitud i la concentració els hi és favorable. El resultat? Pensa si durant la COVID-19 no has descobert algun il·lustrador o fotògraf que ja no deixaràs de seguir-li mai més la pista.

Una vegada més, Instagram ha estat el canal. La creativitat ens posa el mirall davant. Per exemple, des del perfil a Instagram @quedate_en_casa_por_favor, que cada dia comparteix un post quotidià del confinament entre diversos il·lustradors. Per nosaltres una mina per descobrir, pels autors una oportunitat de fer més visible el seu treball.

A escala internacional el dissenyador més aplaudit aquest confinament ha estat Emiliano Ponzi. L’il·lustrador italià ha treballat per al NewYorker, Apple o el New York Times, i amb les seves portades parla de les abraçades absents, dels herois mèdics, dels carrers buits, dels errors polítics… les necessitats i la crítica que comporta el confinament.

 

En temps de crisi la creativitat es converteix en un recurs comunicatiu i un bàlsam emocional. Tot i això, quan tot acabi, no hem de parar mai de buscar respostes, encara que aquestes no arribin de manera immediata. Deixem que la creativitat sigui la pandèmia…

També et pot interessar: